Om Pieroth

Historien omkring Ferdinand Pieroth (eller Ferd. Pieroth vil herefter kun blive omtalt som Pieroth) dateres tilbage til år 1675, hvor familien første gang blev nævnt i de officielle registre i byen Stromberg, ikke langt fra Burg Layer. Pieroth-familien har været kendt som bønder og vinhandler siden 1705. Det fædrene hjem nær Burg Layer blev bygget i 1731.

I år 1926 fandt en stor forandring sted: for første gang blev vin nu fyldt på flaske, efter tidligere kun at være blevet solgt i tønder. På samme tid begyndte Philipp Ferdinand Pieroth også at sende vin direkte til sine kunder. Dette blev starten på et marked for direkte salg, som blev yderligere forbedret i 1953, da Elmar og Kuno Pieroth fik den idé at lade kunden smage vinene i sit eget hjem.

Dette blev starten på firmaets vækst til dets nuværende størrelse og internationale omdømme. De vil i dag finde Pieroth vine på de bedste restauranter i både Japan og Kina og på bordet hos mange tilfredse kunder i over 20 lande verden over.

Det tog lang tid før navnet Pieroth blev synonym med tyske kvalitetsvine og international vinekspertise i så mange forskellige lande i Europa såvel som oversøisk. Forfædrene i Pieroth-familien startede som deltids bønder i Burg Layen for over 336 år siden. Kun få årtier senere begyndte de at dyrke vin ved siden af deres afgrøder og koncentrerede sig yderligere om vin-dyrkning i de følgende år. I 1953 lagde Elmar og Kuno Pieroth grundstenene til internationalt direkte vinsalg med deres nye koncept om personlig vin-smagning uden forpligtelse.

De vigtigste skridt mod international succes:

1675 De første benævnelser af den tyske Pieroth forfader, Heinrich Pieroth, findes i de officielle registre i byen Stromberg, 11 km fra Bingen.

1704/05 Det første dokumenterede bevis på vindyrkning i Pieroth-familien i det kommunale landregister i Schöneberg ved Nahe- floden. Heinrich Jacob Pieroth er nævnt som ejer af flere vingårde.

1756 For første gang er en Pieroth, den anden yngste søn af Heinrich Jacob Pieroth, nævnt som hushovmester for Baron von Weyern i Burg Layen. Få år senere definerer et andet dokument hans position mere specifikt som hushovmester og vinhandler.

1762 Andreas Pieroth, den yngste søn af Heinrich Jacob Pieroth fra Schöneberg, overtager forpagtningen af jorden fra Baron von Weyern i Burg Layen efter at have tilbudt sine egne marker og vingårde i hans hjemby som sikkerhed for at overtage forpagtningen.

1780-1790 Johann Heinrich Pieroth, søn af Andreas, fortsætter med at dyrke jorden som forpagter efter sin fars død, men erhverver sig på samme tidspunkt også målbevidst egen jord, omfattende bl.a. vingårde. Omkring 1780 overdrages Burg Layen ejendommen fra von Weyern familien til prinsessen af Bretzenheim.

1810 Heinrich Pieroth, søn af Johann Heinrich Pieroth, opkøber en del af ejendommen af prinsen af Bretzenheim til sig selv. Prisen på 24.000 franc er en af de højeste priser som på det tidspunkt blev betalt for erhvervelse af statsejet jord.

1850-1860 Nicolaus Pieroth, søn af Heinrich Pieroth, opkøber agerland og vingårde i og omkring Burg Layen ved hjælp af kontrakter og på auktioner efter at en del af landet i Burg Layen, som hans far ejede, overgår til hans bror. Han koncentrerer sig i stigende grad om vindyrkning. Officielle dokumenter beviser at selvom han til at begynde med (omkring 1850) hovedsageligt købte agerland, opkøbte han fra 1870 og fremover kun vingårde.

1906 Ferdinand Pieroth, søn af Nicolaus Pieroth, skriver i sin dagbog at vindyrkning er hovedindtægten på hans jord.

1925 Udvidelse og ændring af Pieroths hovedbygning i Burg Layen. Store dele af denne bygning var en del af ejendommen ejet af Baron von Weyern, hvis hovedforpagter blev Pierothfamilien i midten af det 18. århundrede.

1926 Philipp Ferdinand Pieroth, søn af Ferdinand Pieroth, fylder for første gang i Pieroths historie vin på flasker. I årene før blev al vin solgt på tønder. På samme tidspunkt begynder han at levere vin direkte fra producenten til kunden. Den første vin på flaske fra vinhuset Pieroth blev sendt til Duisburg.

1928 Familien ophører med sine andre landbrugsaktiviteter såsom landbrug og kvægavl. Fra nu af er vindyrkning og vinhandel den eneste erhvervsaktivitet i vinhuset Pieroth.

1930 For første gang bliver vine fra andre tyske vindyrkningsområder inkluderet i det udvalg af vine som Pieroth tilbyder, som et supplement til egne vine fra Nahe-området.

1936 Grundlæggelsen af Pieroth som interessentselskab finder sted.

1949/50 Oprettelse af de første udleveringsvarelagre i forskellige store byer i Tyskland og introduktion af firmaets egen leveringsservice.

1953 Elmar Pieroth, ældste søn af Philipp Ferdinand Pieroth, introducerer begrebet  “personlig vinsmagning i kundens eget hjem”. Han gør muligheden for at sammensætte en individuel række af vine og det at tilbyde fortræffelig kundeservice til hjørnestenene i det nye salgssystem. Med støtte fra hans yngre bror Kuno Pieroth og et antal af ansatte udvider han dette system i de følgende år. Dette markerer starten på udvidelsen af vinhuset Pieroth til dets størrelse i dag.

1958 I England begynder vinkonsulenter for første gang, under vejledning af Elmar Pieroth, nu at sælge vin via det nye salgssystem. Kvaliteten af både vine og kundernes interesse er så stor blandt engelske vinelskere, at det første selskab i udlandet bliver grundlagt i London i 1960.

1961 En ny bygning omfattende en administration, nye vinkældre og et nyt aftapningsanlæg bliver opført i Burg Layen ved siden af den traditionelle hovedbygning. Pieroth grundlægger nu et selskab i Danmark.

1963 Begyndelsen på salg af tyske vine i Frankrig, Østrig og Schweiz.

1965 Pieroth ændrer status og bliver nu et aktieselskab.

1969 Elmar Pieroth grundlægger det første oversøiske Pieroth-selskab i Tokyo, Japan.

1971 Grundlæggelsen af det australske selskab i Sydney og 2 år senere en afdeling i Chicago, USA.

1974 Det nye ultramoderne Pieroth-vinproduktionsanlæg med centralt lager er formelt åbnet i Langenlonsheim, 10 km fra Burg Layen. Pieroths kvalitetsvine bliver puttet på flaske på et af Europas mest moderne anlæg og distribueres over hele verden, inklusiv Hong Kong, hvor et nyt Pieroth-selskab bliver grundlagt i 1975.

1975 Ombygning af hovedbygningerne til ”Kunde Servicecenter” og en formel åbning af vinmuseet i Burg Layen, som er et sted for elskere af Pieroth-vine, finder sted.

1976 En gammel glastradition bliver genopdaget af vinhuset Pieroth. Mange årtier tidligere var glas produceret i Nahe-området ofte blå eller blå/grønne i farven. Dette var forårsaget af de mineraler som blev udvundet eller udgravet til glasproduk-tionen her. Vinhuset Pieroth genfandt den idé og skabte en royal blå vinflaske, som tog hele vinverdenen med storm under navnet ”Pieroth Blue”.

1977 Endnu et Pieroth-selskab i udlandet grundlægges i Rio de Janeiro, Brasilien.

1980 Et nyt moderne produktionsanlæg til sekt bliver åbnet i Rüdesheim nær Bad Kreuznach. Et italiensk vindistributionsselskab bliver grundlagt i Italien.

1985 En ny central salgsenhed bliver bygget i Luton, England. I samme år bliver de første forretningsaftaler med kinesiske vinproducenter afsluttet i Beijing.

1990 Efter kollapset af Østtysklands regime og den fredelige genforening af de to Tysklande, starter et vin-boom i Tysklands nye fælles stat.

1993 De politiske ændringer i Østeuropa efter jerntæppets fald betyder, at det nu er muligt for Pieroth at åbne et salgskontor i Polen.

1994 Pieroth ørnen, som er det internationalt anerkendte varemærke for vinhuset Pieroth, bliver introduceret som relief på vinflaskerne.

1995 Pieroth-selskaber grundlægges i Taiwan og New Zealand til salg af tyske vine. Efter mange års inaktivitet bliver der skabt nye kontakter med Kina og et permanent kontor åbnes i Beijing.

1996 I Pragh, den gyldne by ved Moldau, nyder kunder nu også glæden af at smage vin, før de køber.

2000 Pieroth fejrer 325 års jubilæum.

2001 ”25 år med Pieroth Blue”. Fra introduktionen af ”Pieroth Blue” i 1976 og indtil nu har Pieroth aftappet og solgt omkring 25 millioner blå vinflasker. Hvis flaskerne blev stillet op efter hinanden én efter én, ville de strække sig over en distance på 1.875 km eller omkring 1.170 engelske mil – svarende til distancen fra Berlin til Madrid. I dag er Pieroth internationalt berømt for dets ekspertise i kvalitetsvine fra Tyskland, Europa og resten af verden. Over 3,5 million mennesker over hele verden er blevet fortryllet af flotte kvalitetsvine, sekt og spiritus produceret af Pieroth.

2002 En ny produktserie ser dagens lys: “The Pieroth window bottle” er med succes lanceret for første gang i Japan og USA.

2003 For første gang vinder Pieroth Ungarn kælder (the Pieroth Hungaria cellar) den eftertragtede St. Orban Statue for årets bedste vin, en 2002 Zweigelt Ausbruch.

Pieroth Frankrig fejer sit 40 års jubilæum med en to dages vinsmagning i Eiffeltårnet i Paris.

2004 Den respekteret udensrigshandelsorganisation JETRO udnævner Pieroth som det mest succesfulde firma på det japanske marked.

Samtidigt vinder Pieroth Japan den eftertragtede JWC (Japan Wine Challenge) Pris som den bedste importør med 5 guld-, 15 sølv- og 8 bronzemedaljer.

2005 En af de største succeser i Pieroths historie var det deltagelse på EXPO 2005 Verdensudstilling i Aiichi, Japan, med 8 restauranter over et areal på 1.000 m2 – et areal som kunne dække vinger på to jumbo fly.

Pieroth Hongkong fejer dets 30 års jubilæum.

Vores afdeling i den tjekkiske hovedstad Prag viser at den har en svaghed for børn ved at give tøjdyr og slik til de børn som måtte blive på hospitalet julen over.

For første gang i Kinas historie inviterer Pieroth dets gæster til en eksklusiv jule vinsmagning på Jin Jiang Hotel i Shanghai.

2006 I juli kan vor afdeling i UK se tilbage på 45 succesrige år.

Og et nyt Pieroth kontor åbnede i Seoul, Sydkorea.

50 medlemmer af Pieroth familien, fire generationer, mødes for første gang til en større familiegenforening i den originale bygning, som stammer fra 1731, i Burg Layen.

En Pieroth vinauktion afholdes for første gang i Japan. Over 90 omhyggeligt udvalget top kvalitetsvine fra verdens største vinområder blev sat på auktion. Pieroth donerede en del af overskuddet til “Make-a-wish” organisationen, som støtter alvorligt syge børn.

2007 Vin visionær Kuno Pieroth fejer sin 70 års fødselsdag i August. For at markere begivenheden er en speciel vin blevet produceret med et eksklusiv håndlavet tin etikette, som viser et portræt af Kuno Pieroth, som er blevet et eftertragtet samler objekt på kort tid.

2008 Pieroth fejer sit 333 års jubilæum med en kreation af historiske vinetiketter som kun sælges i jubilæumsåret. Dette jubilæumsår er også en ideel mulighed for Pieroth at vise sin store agtelse som de har for sine loyale kunder og nye vinkøbere ved at tilbyde mange værdifulde fordele.

Pieroth er i dag internationalt anerkendt for sin ekspertise i topkvalitetsvine fra Tyskland, Europa og resten af verden. Over 3,5 millioner mennesker fra hele verden er blevet fortryllet af højkvalitetsvine, sekt, alkohol og saft produkter fra Pieroth og er forblevet loyale kunder i årevis.

2011 Pieroth har 50 års jubilæum i Danmark.

 

Kommentarer er lukket.